Dzięki inicjatywie klub MotoBrothers, po ponad 50 latach w Cieszynie ponownie odbywa się, zapoczątkowany po II wojnie światowej, wyścig "O błękitną wstęgę Olzy". Poniżej prezentujemy historię tego wyścigu oraz archiwalne zdjęcia upamiętniające rywalizację.  zlota wstega cieszyn Pierwsze wyścigi motocyklowe w Cieszynie odbywały się już w okresie międzywojennym. W obu częściach podzielonego miasta na trasę wyruszała polska i czeska elita motocyklowa. Także po II wojnie światowej, a dokładnie od 1958 roku, w Cieszynie i Czeskim Cieszynie organizowano wyścigi ,,O błękitną wstęgę Olzy”. Pętla o długości 3200 m prowadziła z Mostu Wolności na polską stronę miasta, następnie przez Most Przyjaźni, ul. Główną na dworzec i ponownie na Most Wolności. Wówczas popularne zawody obserwowało nawet dwadzieścia tysięcy widzów.

W roku 1959 Czechosłowacy zapowiadali udział w wyścigu takich sław jak Ruzicka z Brna oraz Fari. W drugim ulicznym wyścigu motocyklowym „O błękitną wstęgę Olzy” uczestniczyło 24 zawodników. W zawodach występowały także kobiety. Polski Związek Motorowy również delegował czołowych asów polskiego sportu motocyklowego. Podczas zmagań mieszkańcy czeskiego i polskiego Cieszyna szczelnie zapełnili wszystkie miejsca wokół trasy na ulicach obu miast. Przepełnione autobusy i pociągi przewoziły do Cieszyna tysiące kibiców, którzy liczyli na udział w zmaganiach bielszczanina Gintere Henka. Popisowe akrobacje motocyklowe, które demonstrowane były przez czechosłowackich zawodników w przerwach pomiędzy poszczególnymi wyścigami, dostarczały nie lada wrażeń zgromadzonej, ponad 50-tysięcznej widowni.

Zawodnicy zza południowej granicy posiadali maszyny, które technicznie przewyższały sprzęt Polaków. W kategorii 250 ccm zwyciężył zdecydowanie Franciszek Bartos, a czołowe miejsca zajęli także inni czechosłowaccy zawodnicy. W kategorii powyżej 250 ccm Czechosłowacy starowali na Jawach, a Polacy na Nortonach i innych markach motocykli. Na najwyższym podium znowu stanął Franciszek Bartos. Po wyścigu zadawano pytania, dlaczego taka maszyna jak „Junak”, która ustanowiła rekord Polski, nie brała udziału w zawodach. blekitna wstega cieszyn W trzecim wyścigu, który odbył się 25 lipca, podczas ulewnego deszczu, w kategorii motocykli 125 ccm zdecydowanym zwycięzcą został Franciszek Bartos, który przyjechał przed Polakami: Władysławem Kaczanowskim i Józefem Sulickim. W kategorii powyżej 250 ccm tym razem triumfowali nasi rodacy. Pierwszy linię mety przeciął Stanisław Kanas z „Kolejarza” Opole, drugi był Jan Henek z „AP” Katowice, a dopiero na 3. miejscu znalazł się Stanisław Klatil, zawodnik z Czechosłowacji. Ostatecznie, stosunkiem punktów 82:117, zawody wygrali jednak Czechosłowacy. Tym samym zagarnęli nagrodę w postaci „Błękitnej wstęgi Olzy”.

W wyścigu, który odbył się 30 kwietnia 1961 roku, Polacy triumfowali w kategorii 500 ccm. Pierwsze miejsce na motocyklu Norton 500 zajął Stanisław Kanas z Opola. Drugi na Jawie był Józef Hejsmala z Brna, a trzeci Jerzy Molin z Opola. W zawodach tych wystartowało 13 zawodników, wyścig ukończyło tylko 7.

Szóste uliczne wyścigi motocyklowe „O błękitna wstęgę Olzy” zakończyły się pełnym sukcesem zawodników z Czechosłowacji. Trasa prowadziła po zamkniętej pętli, przez oba mosty na Olzie. W punktacji zespołowej Czechosłowacy zdobyli 155 punktów, a Polacy tylko 104. Najciekawszą konkurencją był wyścig dwustupięćdziesiątek, triumfował w nim Slaviczek. Najlepszym z Polaków był Mankiewicz, który zajął dopiero 5. miejsce. Po raz pierwszy odbyły się wówczas wyścigi samochodowe, w których Polacy pokonali automobilistów z Czechosłowacji. Najlepszy czas na Wartburgu osiągnął Wejner (Polska), na drugim miejscu znalazł się Bartkowiak na Simce (Polska). Zawodom przyglądało się ponad 10 tysięcy widzów po obu stronach Olzy. Warto dodać, że uliczne wyścigi motocyklowe odbywały się również pod hasłem „Szukamy talentów”. 8 października 1961 zostały podniesione do rangi III eliminacji do Mistrzostw Polski. zlota wstega cieszyn1 15 września 2013 roku cieszyński klub MotoBrothers, na którego czele stoi Piotr Szymala, wraz z MOSiR-em, organizując wyścig na czas „O błękitna wstęgę Cieszyna”, przywrócili po 50 latach tradycje ulicznych wyścigów motocyklowych. W imprezie wzięło udział ponad 60 zawodników, a liczba kibiców, którzy szczelnie zapełnili trybuny, przekroczyła oczekiwania organizatorów. Obecnie trwają przygotowania do drugiego ulicznego wyścigu, tym razem „O Błękitną Wstęgę Olzy”, który odbędzie się 24 sierpnia na ulicy Ładnej Bocznej w Cieszynie.

Materiał sporządzony na podstawie materiałów udostępnionych przez  Książnicę Cieszyńską.