Zwroty i reklamacje: jak to jest w przesyłkach kurierskich?
Rynek kurierski działa bardzo sprawnie, a sytuacje, w których klient jest niezadowolony z usługi należą do absolutnej rzadkości. Niemniej nawet najlepiej naoliwiona maszyna od czasu do czasu ulega usterkom. W takim przypadku klient firmy kurierskiej ma prawo do reklamacji. Czego może dotyczyć reklamacja? W jaki sposób prawidłowo ją przygotować? Jak reklamować i zwracać zakupy w sklepie internetowym? Jak wygląda proces reklamacji na platformie wysyłkowej?
Rodzaje reklamacji w przesyłkach kurierskich
Chociaż niemal wszystkie przesyłki docierają do swoich odbiorców bez zarzutu, istnieją sytuację, w których reklamacja usługi jest zasadna. Do najczęstszych powodów reklamacji należą:
- zaginięcie przesyłki,
- uszkodzenie przesyłki,
- nieuzasadniony zwrot paczki do nadawcy,
- brak realizacji przesyłki w terminie,
- naliczenie przez przewoźnika dodatkowej opłaty za przesyłkę niestandardową.
Reklamacja przesyłki kurierskiej w praktyce
U każdego przewoźnika proces reklamacji wygląda nieco inaczej. Wielu spośród nich udostępnia na swojej stronie specjalny formularz, przy pomocy którego można przygotować wniosek reklamacyjny online. Niezależnie od powodu reklamacji powinien on zawierać jak najwięcej szczegółów, w tym:
- dane nadawcy,
- datę nadania paczki,
- okoliczności uzasadniające reklamacje,
- oczekiwanie wobec reklamacji,
- dane dotyczące usługi – numer transakcji i inne dane umożliwiające identyfikację.
Czas, w którym powinno się złożyć reklamację, zależy od jej rodzaju. W przypadku nieuzasadnionego zwrotu następuje to w momencie otrzymania paczki przez nadawcę. Jeśli istnieje podejrzenie, że paczka zaginęła, warto w pierwszej kolejności skontaktować się z firmą kurierską. Kiedy przesyłka ulegnie uszkodzeniu, należy natychmiast przygotować wraz z kurierem protokół szkodowy, a następnie dokonać zgłoszenia bez zbędnej zwłoki. Jeśli protok Gdy paczka nie dotrze w założonym terminie, reklamacja odbywa się po jej dostarczeniu i podobnie dzieje się w przypadku naliczenia dodatkowej opłaty.
Reklamacja przesyłki w sklepie internetowym
Nieco inaczej wygląda proces reklamacji, gdy chodzi o zakupy w sklepie internetowym. W końcu to sprzedawca jest nadawcą. Szczegóły reklamacji powinny znajdować się w regulaminie danego sklepu, a klient powinien po prostu się z nim skontaktować, aby omówić dalsze działania. W przypadku uszkodzenia towaru nigdy zresztą nie wiadomo, czy odbyło się ono w transporcie, czy może doszło do niego w trakcie pakowania przesyłki. Ten sprawę nadawca musi załatwić z firmą kurierską.
Reklamacja przesyłki kurierskiej na platformie wysyłkowej
Obecnie wielu klientów korzysta z platform wysyłkowych, takich jak Apaczka – https://www.apaczka.pl/. Dzięki temu zyskują dostęp do wielu kurierów w jednym miejscu oszczędzając czas i pieniądze. Dobra platforma wysyłkowa ułatwia swoim klientom złożenie reklamacji poprzez specjalny formularz. W serwisie Apaczka może się to odbyć tradycyjną drogą papierową lub elektroniczną. Na stronie serwisu znajduje się szczegółowa instrukcja dotycząca reklamacji.