Śledzenie przesyłek przez internet

Panele użytkownika umożliwiają obecnie zarówno sprawdzenie statusu wysyłanej, jak i odbieranej przesyłki. W momencie przyjęcia paczki przez kuriera czy zaniesienia jej do punktu DHL Parcel POP wysyłający otrzymuje potwierdzenie nadania i może w każdej chwili śledzić przesyłkę. Status przesyłki określa, gdzie znajduje się paczka. Bardzo ważnym elementem jest wówczas numer przesyłki, który jest generowany po wypełnieniu formularza nadania przesyłki. Numer przesyłki można znaleźć w panelu użytkownika DHL w zakładce Dyspozycje do przesyłek. W przypadku przesyłek krajowych dostarczenie paczki może nastąpić w zaledwie 1-2 dni od nadania. W większości przypadków to sam sprzedawca już wystawiając ofertę sprzedaży danego produktu, określa, jak długo potrwa dostawa. W przypadku znacznego opóźnienia można natomiast złożyć reklamację. Jeśli nie jest się w posiadaniu numeru listu przewozowego, to status przesyłki można sprawdzić za pomocą dodatkowo przypisanego numeru pomocniczego, albo w aplikacji DHL.

Kiedy dokładnie paczka trafi do odbiorcy?

Najlepszym sposobem jest śledzenie przesyłek w internecie. Można również cierpliwie czekać na SMS po podaniu numeru telefonu. Większość firm kurierskich wysyła wiadomości rano, jeszcze tego samego dnia, kiedy ma nastąpić doręczenie przesyłki. Aplikacje do trackingu przesyłek są zwykle bardzo dokładne, bo można śledzić w nich zarówno etap odebrania przesyłki od nadawcy, jak i planowany dzień dostarczenia. W wiadomości wysłanej na maila przed pojawieniem się kuriera zazwyczaj podany jest telefon do konkretnego kierowcy. Można zadzwonić więc bezpośrednio do kuriera i dopytać, o której godzinie dokładnie będzie pod naszym adresem. Wówczas spokojnie można zaplanować sobie cały dzień.

Jak wygląda doręczanie przesyłki?

Kurierzy, którzy pracują w danym rejonie dokładnie wiedzą gdzie podjechać lub czy skontaktować się wcześniej z adresatem paczki, szczególnie jeśli często jeżdżą pod wskazany adres. W dobie pandemii możliwa była opcja bezpiecznego odbioru i np. pozostawienia paczki pod drzwiami odbiorcy. Jeśli jednak nie mamy nic przeciwko bezpośredniemu kontaktowi z kurierem, to zjawi się on pod naszymi drzwiami i wręczy paczkę osobiście. Najczęściej nie trzeba nawet podpisywać żadnego potwierdzenia odbioru przesyłki. W przypadku przesyłki „za pobraniem” warto wcześniej przygotować określoną kwotę, bo kurierzy nie zawsze są przygotowani, aby móc wydać resztę. Po odbiorze paczki na mailu lub telefonie pojawi się informacja o fakcie jej odebrania. Jeśli masz zastrzeżenia co do kompletności paczki (lub powstałych uszkodzeń paczki, lub towaru w środku) możesz je zgłosić do 7 dni kalendarzowych po doręczeniu przesyłki, ale najlepiej zrobić to od razu w obecności kuriera.

Co, jeśli odbiorcy nie ma w domu?

Warto śledzić paczkę, aby być w domu w dniu wyznaczonym na planowane doręczenie. Szczególnie dotyczy to przesyłek „za pobraniem”, w przypadku których płatność za towar i przesyłkę następuje dopiero w momencie dostarczenia jej do odbiorcy. Jeśli jednak przypadek losowy sprawi, że nie będziemy obecni podczas próby doręczenia przesyłki, to nie dzieje się nic złego. Kurier będzie próbował doręczyć przesyłkę jeszcze raz. Warto wówczas się z nim skontaktować, aby tym razem doręczenie przesyłki doszło do skutku. Jeśli i tym razem odbiór się nie powiedzie, to przesyłka zostanie przeniesiona do najbliższej placówki DHL Parcel.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest przekierowanie paczki do punktu stacjonarnego np. punktu odbioru przesyłek w postaci sklepu czy stacji benzynowej, które znajdują się prawie w każdej mniejszej miejscowości (DHL POP). Dzięki przekierowaniu przesyłki do punktu można będzie ją odebrać w dowolnym dniu (okres oczekiwania przesyłki w punkcie zostanie podany).